Magazín Elita

Lenka Kučerová Žampová: Maluji od malička. Máma říkala, že jsem se s tužkou narodila...

Lenka Kučerová Žampová: Maluji od malička. Máma říkala, že jsem se s tužkou narodila...

Do konce června vystavuje v Domě kultury v Kroměříži olomoucká malířka Lenka Kučerová Žampová obrazy, v níž se zabývá prazákladem, z něhož vzešel život - vodou a mořem. Jako výtvarnici ji však zajímají i další témata, o nichž ostatně vypráví v následujícím rozhovoru. Tak jako tak byste měli vidět kroměřížskou výstavu Tres Olomucensis, kde s ní vystavují ještě dva olomoučtí kumštýři - fotograf Petr Zatloukal a Michael Esson.

V čeho pramení tyto motivy na velkých plátnech, která vystavujete v Kroměříži?
Otázka naší existence provází lidstvo od nepaměti. Hledáme smysl našeho života. To, že vznikl ve vodě, není náhoda. Lze to chápat i v závislosti v duchovním světě. Voda je zdroj informací, duchovní i fyzické očisty, pohybu, síly, povznáší naše těla i mysl, harmonizuje naše vnitřní orgány. Jsme na ni závislí a nutně ji potřebujeme k životu. Voda je nezkrotný živel, přináší blahobyt i zkázu. Moře a oceány jsou nepoznaný vesmír pod hladinou. Jsou zde zcela jiné formy života než ty, co známe z povrchu planety. Mnohdy se nám zdají bizarní a fascinující zároveň, protože jsou tajemné a nelze je zcela prozkoumat bez překročení komfortních zón.

Měla jsem možnost se s tímto živlem utkat?

Absolvovala jsem řadu ponorů ve Středozemním i Rudém moři a získala dva certifikáty do hloubky 18 metrů a pak 30 metrů. Zažila potápění a průzkum vraku na Elbě. Zkusila jsem limitní ponory do hloubky 55 metrů, kde není světlo, jen temnota, mrazivý chlad a nekonečné prázdno. Moře je prostě moje veliká a vášnivá láska. Ráda se k němu vracím.

Vaše témata jsou ale různorodá, aspoň to vyjadřují vaše výstavy. Co vás všechno zajímá a co jste obvykle zachycujete ve svých dílech?
Jsou pro mne zásadní čtyři témata. První jsou moře a voda, dále kočkovité šelmy, městská architektura a citace na díla starých mistrů.
První téma, jak již jsem naznačila dříve, se týká vody. V malbě s touto tématikou se nejvíce odráží mé vnitřní rozpoložení a duchovní touhy po poznání nekonečna.
Druhé téma? Tváře kočkovitých šelem, které maluji proto, abych ukázala jejich dokonalost ve všech směrech. Jsou velmi půvabné, mají funkční a pružné tělo, jsou nezávislé. Tak bych mohla pokračovat do nekonečna. Oslavuji je ve velkoformátové, hyperrealistické malbě, kde jde o jakousi podrobnou studii struktury srsti, očí, vousků, čenichu, zubů...
Třetí téma měst a komplexů budov se v týká návratu k moderním směrům - kubismus, fauvismus, impresionismus, moderní expresionismus, surrealismus, abstraktní umění. Tyto směry jsou hravostí a různorodostí velmi variabilní pro sdělení, využívám je jako komunikační prostředek s divákem. Města, v nich žijeme, jsou živoucí organismy, které se mění, přestavují, přetváří, prolínají. V této malbě si mohu tedy dovolit rovné ostré hrany i geometrizaci, což je další poloha mého já.
Čtvrté téma je inspirováno historickými slohy i směry s důrazem na postup malby a techniku. Inspiruji se gotikou, renesancí, barokem atd. Záměrně si vybírám obrazy od známých umělců a snažím se oživit proslulá díla s nadsázkou, humorem, parafrází.  Od starých mistrů se učím malířské postupy, podmalbu, modelaci pomocí prosvětlování, konečnou úpravu lazurami. Slavný obraz Dáma s hranostajem je pak přetvořena v Dámu s prasátkem, aby poukázala na konzumní společnost.

Co je vaší inspirací?
Inspirační zdroje jsou velmi široké, ale již jsem to vše uvedla, je to příroda a vše, co provází lidstvo od nepaměti v umění i historii.

Když jste byla malá, které obrazy nebo kteří malíři vás tehdy zaujali?
Nejvíce mne fascinoval Leonardo da Vinci jemností a precizností malby, Durer bravurním zpodobněním vlasů, Dalí genialitou rozteklých tvarů, Gogh plastickým rukopisem, Klimt dekorativismem, Kupka střídáním barevných tónů a řada dalších.

Je malování vaše vášeň? Když jste vlastně začala s malováním a co jste vystavovala na vaší první výstavě?
Maluji od malička. Máma říkala, že jsem se s tužkou narodila. V první třídě mě učitelka zavřela do skříně, protože jsem si malovala v hodině matematiky. První výstavu jsem měla na střední škole ve Znojmě. Zde jsem vystavovala cyklus kreseb rozpadlých a složených hlav inspirovaných Dalím a dále dvě kopie obrazů od Jana Kupeckého a Alexandera Roslina.

Kde jste doposud vystavovala a co všechno máte v plánu v nejbližší době?
Výstav bylo mnoho jak u nás, tak v zahraničí - v Itálii, Německu, Kanadě, Litvě, Lotyšsku, Srbsku, Španělsku atd. Ale nejvíce si vážím toho, že jsem mohla vystavovat společně se svými životními partnery, a to s malířem a sochařem Zdeňkem Kučerou a fotografem Petrem Zatloukalem.
Věřím, že se podaří u nás i v zahraničí ještě zrealizovat zajímavé výstavy společně s ostatními výtvarníky a podpořit znovu nějaké aukce na pomoc potřebným. 

Robert Rohál

Foto archiv Lenky Kučerové Žampové

 

Fotogalerie
15991 15992 15993 15994 15995

Další články z rubriky

Velkoformátové obrazy malířky Rosany de Montfort staví na myšlence, kráse a síle

Velkoformátové obrazy malířky Rosany de Montfort staví na myšlence, kráse a síle

Šéfkuchař Radek David: Chci měnit předsudky kolem firemního stravování.

Šéfkuchař Radek David: Chci měnit předsudky kolem firemního stravování.

Já byla odmalinka totální komediant, říká Sandra Pogodová

Já byla odmalinka totální komediant, říká Sandra Pogodová

Náš festival Zlatá Pecka se zásadně liší od festivalů jiných, říká Dagmar Pecková

Náš festival Zlatá Pecka se zásadně liší od festivalů jiných, říká Dagmar Pecková

Skandální abdikace krále Eduarda VIII.

Skandální abdikace krále Eduarda VIII.