Magazín Elita

AUTORSKÉ PŘEDSTAVENÍ PETRA ZUSKY CHVĚNÍ BUDE V BŘEZNU

AUTORSKÉ PŘEDSTAVENÍ PETRA ZUSKY CHVĚNÍ BUDE V BŘEZNU

Úspěšná sezóna Baletu Národního divadla pokračuje novou premiérou, a to 2. Března, kdy na scéně Národního divadla bude poprvé uvedeno autorské taneční představení uměleckého šéfa Petra Zusky s příznačným názvem Chvění. Pražská premiéra titulu vzniká ve spolupráci s Baletem Národního divadla v Brně, pro který Petr Zuska inscenaci v loňském roce vytvořil.

Pro své dílo si Petr Zuska vybral jak pozoruhodnou hudební předlohu, tak i téma. Na hudbu 1. věty a fragmentů z 2. a 3. věty 3. symfonie Henryka Góreckého a Chvění Jiřího Pavlici rozehrál taneční příběh, jehož obsah je inspirován kromě tématu Góreckého symfonie také básněmi Vladimíra Holana a Jana Skácela, o které se opírá hudba Jiřího Pavlici. Vrátil se tak k poezii samé, možná k podstatě sebe sama. 

Poslední list se třese na platanu,

neboť on dobře ví, že co je bez chvění, není pevné.

List nemusí tě, Bože, prosit o nic,

dal jsi mu růst a on to nepokazil.

Ale co já?

Tímto úryvkem jedné z Holanových básní, která mimo jiné zazní i v představení v hudebním zpracování Jiřího Pavlici a Muziky Hradišťan, se do jisté míry dá celý večer charakterizovat.

 „Mé nové autorské taneční divadlo s názvem Chvění nebude příběhem ani odpovědí. Spíše symbolickým obrazem, jakousi básní beze slov. Jeho název však jednoznačně odkazuje na víru v to lepší. Chvění je totiž v důsledku synonymem života. Života s velkým „Ž“, který je třeba ctít a je-li nutno, za něj i bojovat…“, řekl o své choreografii Petr Zuska v době jejího vzniku.

Zuskovo Chvění je obrazem. Symbolickým světem, který odráží témata citovaná dnes a denně – nestabilita, migrace, byrokracie, každodenní úzkost, strach. Nicméně v Chvění Zuska hledá pozitivní smysl překotného dění kolem nás, jako vedle vinny existuje i odpuštění, tak obávaný konec může znamenat i začátek.

Chvění při svém uvedení Baletem Národního divadla v Brně vzbudilo příznivé reakce diváků i kritiky. Například recenzentka Marcela Benoniová napsala: „Zdá se, že tímto velkým tématem, které se týká nás všech, je Petr Zuska zcela pohlcen a do té míry ovlivněn, že ho to nejen uvolnilo v uměleckém tvůrčím procesu, ale navrací ho to „k sobě samému“, jeho originalitě, talentu i jakémusi očištění pohybového a choreografického slovníku. A tedy tak, jak se to v tvorbě stává, jistá omezení v kontextu nových událostí nechají „vyhřeznout“ tomu nejlepšímu.“

Chvění

Námět, choreografie a režie: Petr Zuska

Hudba: Henryk Górecki, Jiří Pavlica

Scéna: Jan Dušek

Kostýmy: Kateřina Štefková

Světelný design: Kees Tjebbes

Nastudování: Jana Přibylová, Ivan Příkaský

Asistenti choreografie: Alexej Afanassiev, Tereza Podařilová, Alexandre Katsapov

1. premiéra: 2. 3. 2017 v Národním divadle

2. premiéra: 3. 3. 2017 v Národním divadle

Reprízy:

  5. a 23. 3. 2017

11. a 13. 5. 2017


Další články z rubriky

Litava Park nabídne hvězdný line-up a prostředí renesančního zámkuMig 21, Wohnout, Janek Ledecký nebo Vlasta Redl

Litava Park nabídne hvězdný line-up a prostředí renesančního zámkuMig 21, Wohnout, Janek Ledecký nebo Vlasta Redl

Kapela QUEENIE si na své narozeninové koncerty 18. a 19. dubna  pro fanoušky připravila opět výpravnou show i nové písně

Kapela QUEENIE si na své narozeninové koncerty 18. a 19. dubna pro fanoušky připravila opět výpravnou show i nové písně

Show Pop in Symphony doplní s českým popem Michal Penk a Poetika

Show Pop in Symphony doplní s českým popem Michal Penk a Poetika

Columbia otevřela v pražském Palladiu svoji značkovou vlajkovou prodejnu

Columbia otevřela v pražském Palladiu svoji značkovou vlajkovou prodejnu

Duben s festivalem JazzFestBrno: hvězdná Samara Joy, klubový vibe i mezinárodní den jazzu s Emmetem Cohenem

Duben s festivalem JazzFestBrno: hvězdná Samara Joy, klubový vibe i mezinárodní den jazzu s Emmetem Cohenem