Magazín Elita

Dovolenou si letos Češi chtějí užít. Stále více si jich ale vše zařizuje po vlastní ose

Dovolenou si letos Češi chtějí užít. Stále více si jich ale vše zařizuje po vlastní ose

Dovolená v Česku, nebo v zahraničí? Síly jsou poměrně vyrovnané, část lidí dokonce zvládne obojí. Většina si přitom cestu plánuje sama. Hradí ji z pravidelného příjmu a úspor, stále více s ní ale pomáhají i zaměstnanecké benefity. Vyplývá to z průzkumu, který pro společnost Pluxee zpracovala agentura Ipsos.

Statistiky a průzkumy hovoří jasně. Dovolená je pro Čechy „svatý grál“, tu si zkrátka neodpustí. Průzkum Pluxee, který zpracovala výzkumná agentura Ipsos, to jen dokládá. Ukázal, že letos na dovolenou vyrazí zhruba 80 procent Čechů. Menší část (6,6 %) už na ní byla, 72 procent se na ni teprve chystá. Mezi generacemi přitom v tomto směru není žádný rozdíl, na dovolenou chtějí jet lidé v každém věku. Přesto zde ale zůstává pořád pětina lidí, která žádnou dovolenou neplánuje (11,2 %) nebo zatím vůbec neví, zda na nějakou vyrazí (10,1 %).

Všechnu dovolenou si moc lidí nevybere

Více než polovina respondentů průzkumu přitom uvedla, že plánuje v průběhu roku dvě až čtyři kratší dovolené, maximálně v délce jednoho týdne. „Zajímavé ale je, že celá čtvrtina lidí se chystá na jednu delší dovolenou, a to minimálně na dva týdny v kuse. Naproti tomu je tu ale více než 18 procent těch, kteří si dovolenou čerpají průběžně, nejčastěji jen v podobě prodloužených víkendů nebo jednotlivých dní. A to není úplně optimální. Je známo, že důkladný odpočinek je nutný jak pro zdraví člověka, tak i pro jeho pracovní výkon,“ říká Tereza Knířová ze společnosti Pluxee.

O to víc alarmující je další skutečnost, na kterou průzkum poukázal – jen polovina respondentů totiž na dotaz, zda si vždy vyberou všechnu dovolenou, na kterou mají v zaměstnání nárok, odpověděla kladně. Pro zbytek je to už problematické, pětina z nich si dokonce převádí část dovolené do dalšího roku. „To je zajímavý poznatek vzhledem k tomu, jak se dnes často zaměstnavatelé předhání s nabídkou benefitů ve formě dovolené navíc,“ konstatuje Tereza Knířová. Může to ale být dáno i tím, na co často upozorňují odborníci z oblasti personalistiky – zástupnost jednotlivých zaměstnanců je často složitá, zvláště v menších firmách někdy v podstatě nemožná. V praxi si tak nejeden zaměstnanec musí svou dovolenou v podstatě dopředu z velké části napracovat, udělat vše, co jde, dopředu. A po návratu musí počítat s tím, že bude muset ke standardní práci dotáhnout zbytek, co neudělal před dovolenou. To může dost často od dovolené prostě odradit.

Dovolená: tuzemsko versus zahraničí

Ti, kteří dovolenou plánují, ale v nejednom případě museli oproti minulým rokům své plány pozměnit. Kratší dovolenou, než obvykle bude muset zvolit 12 procent respondentů. Zhruba 21 procent Čechů za ni pak bude moct vydat méně než v minulých letech. Naopak bezmála 12 procent počítá s tím, že za dovolenou vydají více než dříve. Najít vhodný kompromis ale nemusí být někdy až tak náročné. Pobyty se totiž dají sehnat i levně, a to nejen v tuzemsku, ale také v zahraničí. „Týdenní dovolená u moře totiž může vyjít i levněji než v Česku. Pro představu, týdenní pobyt u moře s all inclusive se dá pořídit za méně než osm tisíc korun na osobu,“ uvedla Lenka Pátek, obchodní ředitelka CK Blue Style.

Není proto zřejmě překvapující, že na dovolenou do zahraničí se letos chystá 61,4 procenta respondentů, přičemž 28,6 procent z nich plánuje ještě další dovolenou v tuzemsku. Výhradně v ČR pak stráví dovolenou 38,6 Čechů. Stejně jako v minulých letech zůstávají nejčastěji v České republice lidé ve věkové kategorii 34-42 let (44,3 %). „Dá se předpokládat, že jde především o rodiny s menšími dětmi, kteří nechtějí cestovat nikam daleko,“ říká Tereza Knířová. Mladší i starší ročníky častěji směřují do zahraničí.

Nejvíce lidí míří na dovolené v době letních prázdnin, a to 63 procent. V tomto období nejvíce cestují rodiny. Stále oblíbenější je ale rovněž začátek a konec letní sezony. V září si tak volno užívá přes 33 procent Čechů. Nejvíce zastoupená je zde přitom věková kategorie 25-33 let (46,2 %). V červnu se na dovolenou chystá 28 procent lidí. V kurzu je i květen, kdy se na dovolenou vydává 16,3 procenta Čechů. Tento ještě jarní čas je oblíbený zejména mezi těmi, kteří nemají moc rádi příliš horké počasí a u moře pláže, kde je „hlava na hlavě“.

To potvrzují i data cestovních kanceláří. „Během letních prázdnin jednoznačně dominují rodiny s dětmi školního věku. Naopak mimo sezonu a mimo prázdniny jezdí na dovolenou více dvojic – ať už mladších párů nebo takzvaných empty nesters, tedy rodičů odrostlejších dětí, kteří jedou sami,“ přibližuje statistiky Lenka Pátek z Blue Style.

Vede moře a pobyt v přírodě

Relax u moře si letos chystá dopřát 41,8 procent Čechů. Přitom ještě před dvěma roky to bylo 46,5 procent. Vysvětlení průzkum ukazuje poměrně jasně. Lidé chtějí stále častěji trávit dovolenou aktivně. Více než 60 procent si ve dnech volna plánuje výlety a pobyt v přírodě, dalších 18 procent se chystá na wellness pobyt a 14,2 procenta se připravuje na sportovní dovolenou. Stále „in“ jsou rovněž návštěvy historických památek. Na některou z nich se podle průzkumu chystá letos v létě 39 % respondentů. To se od předchozích let příliš neliší. Nutno ale dodat, že někteří v rámci dovolené spojí více aktivit.

Kolik dovolená bude stát

Nejčastěji se Češi podle průzkumu Pluxee chystají za dovolenou vydat 5 až 20 tisíc korun na osobu. Početná je ale i skupina těch, kteří za ni chtějí utratit 20 a více tisíc na osobu. Vzhledem k rostoucím cenám to není až tak překvapující.

S úhradou rostoucích nákladů na cestování mohou významně pomoct volnočasové benefity (například Pluxee Flexi nebo kredity z Cafeterie). „V současné době je lze využít třeba i na nákup zájezdu od cestovní kanceláře nebo ubytování kdekoliv na světě, například přes Booking.com. V tuzemsku pak třeba na ubytování v hotelu, penzionu, apartmánu, chalupě nebo v lázních,“ popisuje Tereza Knířová. „Uhradit lze ale z benefitů i různé aktivity na dovolené, třeba pronájem sportovního vybavení nebo vstup na sportoviště, do bazénu a podobně.“

Přes cestovní kancelář, nebo po vlastní ose?

Využít benefity tak mohou všichni zaměstnanci, ať už si dovolenou zařídí „po vlastní ose“ nebo koupí přes cestovní kancelář. Těch prvních je více, přes 63 procent. Zhruba třetina si pak koupí hotový zájezd, aby se o nic nemuseli starat. „Prodejům letních dovolených i letos dominují řecké ostrovy, Turecko, Bulharsko, Tunisko a Egypt,“ říká Lenka Pátek z Blue Style. „Hodně si slibujeme i od Albánie, která je skrytým klenotem Jadranu. Navíc jde o cenově dostupnou lokalitu s výborným poměrem ceny a kvality. A příjemná je také krátká doba letu.“

Po vlastní ose nejvíce cestuje nejmladší věková kategorie 25-33 let. S přibývajícím věkem těchto cestovatelů sice ubývá, ale jen nepatrně. „Vypadá to, že moderní technologie a nutnost znalosti cizích jazyků už není až tak velkou překážkou ani u starších,“ konstatuje Tereza Knířová.

Komfort je žádaný

Jednoznačně přitom dominují týdenní dovolené. To potvrzují jak zkušenosti cestovních kanceláří, tak i průzkum společnosti Pluxee. Nejčastěji jsou tráveny komfortně – pokud jde o ubytování, vedou hotely. „Přičemž roste podíl hotelů nejvyšší kategorie s all inclusive,“ doplňuje Lenka Pátek z Blue Style. „Každým rokem také roste podíl takzvaných multigeneračních dovolených, kdy na dovolenou míří spolu s dětmi a jejich rodiči také alespoň jeden z prarodičů.“

Silně zastoupené ale zůstává ubytování v pronajatých chatách a apartmánech. Ti, kteří preferují nezávislost, pak vyráží do kempů či s karavany a obytnými vozy (17,1 %).

Češi a cestovní pojištění: Čtvrtina stále riskuje

Přestože si většina Čechů cestovní pojištění na dovolenou do zahraničí sjednává, stále se najde nezanedbatelných 23,7 % těch, kteří se bez něj vydávají za hranice. Podle odborníků ale tento podíl v čase postupně klesá. „Ačkoli se stále najde poměrně velké množství Čechů, kteří se na své zahraniční cesty nepojišťují, je zde naštěstí dlouhodobý trend, kdy jejich podíl postupně ubývá. Kategorie, které se naopak pojišťují nejpoctivěji, jsou lidé 60+, nastávající maminky a logicky rodiče, kteří chtějí mít ochráněny své děti. Protože jsme z České republiky zvyklí na v podstatě bezplatné zdravotnictví, které má navíc vysokou úroveň, podléhají někteří z nás mylnému dojmu, že to stejně funguje i v ostatních zemích. Realita je však velmi odlišná a často bychom se hodně divili, na kolik peněz v zahraničí vyjdou i poměrně jednoduché lékařské zákroky,“ říká Vlastimil Divoký z ERV Evropské pojišťovny.

Průzkum realizovala agentura Ipsos v dubnu 2025 na vzorku 1040 respondentů.

Zdroj: komunikační agentura Seteva

Foto: Unsplash


Další články z rubriky

Měšťanský pivovar Turnov a Turnovské pivnice: Síť, která propojuje poctivé pivo, českou kuchyni a tradici

Měšťanský pivovar Turnov a Turnovské pivnice: Síť, která propojuje poctivé pivo, českou kuchyni a tradici

Malé tvary, velké možnosti

Malé tvary, velké možnosti

Pro osvěžující koktejl jsou důležité suroviny a alkohol, který použijete

Pro osvěžující koktejl jsou důležité suroviny a alkohol, který použijete

Užijte si horké letní dny s osvěžujícími bezpeckovými melouny Bouquet

Užijte si horké letní dny s osvěžujícími bezpeckovými melouny Bouquet

Big Boy představuje novinky pro jaro a léto

Big Boy představuje novinky pro jaro a léto

Psí den

PURE fest