Magazín Elita

Chytrou domácnost zavádějí zejména mladí, bojí se více vloupání

Chytrou domácnost zavádějí zejména mladí, bojí se více vloupání

Více než polovina Čechů sní o chytré domácnosti a chce její prvky zavést do svých domovů. Čtvrtina už chytrá zařízení dokonce má. Nejvíce o ně projevuje zájem mladší generace, zejména lidé do 29 let z vysokopříjmových domácností, kterým jde především o automatizaci osvětlení. Objevujeme však i kouzlo chytrého zabezpečení a možnosti synchronizace s celou domácností. Vyplývá to z průzkumu* společnosti ASSA ABLOY.

Automatizace napříč domácností

Nejvíce chceme automatizovat světla (69 %), domácí spotřebiče (60 %) a vytápění (48 %), roste však zájem i o chytré bezpečnostní systémy a zámky (39 %, resp. 29 %). Pokud už do chytré domácnosti investujeme a vlastníme několik chytrých zařízení, je pro naprostou většinu lidí (91 %) klíčové, aby bylo možné všechny tyto prvky ovládat v rámci jedné mobilní aplikace.

Chytrý zámek zná většina Čechů, ovšem jen necelá čtvrtina jej někdy použila

I když více než dvě třetiny lidí slyšely o pojmu chytrý zámek, pouze necelá čtvrtina (22 %) jej skutečně někdy použila, ať už u sebe doma, v hotelu či v kanceláři. Hlavními rozhodovacími faktory při pořizování chytrého zámku jsou cena a jednoduchost použití.

„Vidíme, že Češi vynakládají na zabezpečení svých domovů více prostředků než dříve. Primární je obava z vykradení či vloupání, kterou nám již historicky potvrdila téměř polovina domácností, ale také vědomí, jak snadno lze některá bezpečnostní řešení překonat, či přímá zkušenost se selháním stávajícího bezpečnostního systému,“ komentuje výsledky průzkumu Petr Šťastný z ASSA ABLOY.

Přesto existují určité bariéry, které brání širšímu přijetí chytrých zámků. Jsou to zejména obavy z náročnosti instalace a také z ceny, které uvedlo 60 % respondentů. Za chytrý zámek je drtivá většina lidí (75 %) ochotna utratit maximálně 6 000 Kč, řešení nad 12 000 Kč akceptují už pouhá 2 %. 

* Průzkum proveden výzkumnou agenturou STEM/MARK na reprezentativním vzorku české populace N=508, podzim 2024


Další články z rubriky

Ani den bez čáry: Ota Janeček v dílech ze svého ateliéru

Ani den bez čáry: Ota Janeček v dílech ze svého ateliéru

ČEZ Family Run Aquapalace 2025: zážitek pro celou rodinu

ČEZ Family Run Aquapalace 2025: zážitek pro celou rodinu

Naděje Pomáhá - přichází nový začátek

Naděje Pomáhá - přichází nový začátek

Průzkum: české děti se naučily svačit – devět z deseti svačí každý den

Průzkum: české děti se naučily svačit – devět z deseti svačí každý den

Nečekejte na první problém: Kdy je nejlepší čas sjednat mazlíčkovi pojištění?

Nečekejte na první problém: Kdy je nejlepší čas sjednat mazlíčkovi pojištění?

Na kole jen s přilbou