Magazín Elita

Noblesní typ Hany Vítové se do budovatelského československého filmu nehodil

Noblesní typ Hany Vítové se do budovatelského československého filmu nehodil

Před 38 lety zemřela Hana Vítová, která patřila k nejslavnějším a nejkrásnějším českým herečkám 30. a 40. let minulého století. Po hvězdné kariéře v prvorepublikovém filmu čekal Hanu Vítovou už jen zmar a pád. Dodnes ji má publikum spojeno především s filmy Noční motýl a Pytlákova schovanka, nebo také z písničky Život je jen náhoda.

K umělecké dráze předurčila pražskou rodačku Janu Laškovou (jak znělo její pravé dívčí jméno) skutečnost, v jaké rodině se 24. ledna 1914 narodila. Oba rodiče byli operními pěvci, otec Hanuš Lašek působil dokonce jako sólista v Národním divadle.

Na pražské konzervatoři ale nevystudovala zpěv (byť zpívat uměla), nýbrž dramatický obor. Objevil ji tam Jaroslav Ježek, který hledal do Osvobozeného divadla dobře zpívající herečku a našel ji právě v mladičké Janě Laškové. Ta konkurz na roli Sirael ve hře Jiřího Voskovce a Jana Wericha vyhrála a ze školy odešla.

A právě v Osvobozeném divadle pro ni vymysleli pseudonym Hana Vítová. Tehdy ji objevil i film, v němž vytvořila více než padesát rolí. Debutovala roličkou komorné v komedii Děvčátko, neříkej ne! (1932), avšak daleko větší příležitost dostala ve filmu Gustava Machatého Načeradec, král kibiců (1932). S Jiřím Voskovcem a Janem Werichem se pak objevila ve filmu Peníze nebo život (1932), kde s Ljubou Hermanovou zpívají písničku Život je jen náhoda.

Následovala řada dívčích postav, které Hanu Vítovou katapultovaly mezi nejpopulárnější herečky své doby. V té době se melancholicky působící krasavice Hana Vítová objevovala po boku zajímavých a atraktivních mužů z umělecké branže, chodila s Jiřím Voskovcem i Rolfem Wankou.

Z filmů, které patří v její filmografii k těm lepším, lze zmínit snímky jako Noční motýl (1941), Šťastnou cestu (1943) nebo Znamení kotvy (1947). Zatímco Noční motýl jí přinesl obrovský úspěch, ona sama byla zklamaná, že režisér použil v titulní písni hlas Míly Spazierové-Hezké. Když pak sama Vítová zmíněnou písničku natočila na desky, výsledek byl podle mnohých lepší, než v případě filmové nahrávky.

Dnes už také málokdo ví, že ke konci druhé světové války se starala o Janu Včelákovou, dceru Oldřicha Nového, když její oba rodiče byli odvezeni do koncentračního tábora.

Poslední velkou hereckou příležitost dostala ve filmu Martina Friče Pytlákova schovanka aneb Šlechetný milionář (1949). I když nepatřila k herečkám, které udržovaly styky s vlivnými Němci či nacisty, po Pytlákově schovance de facto skončila. Objevila se ještě v několika drobnějších rolích, ale to už nabrala její herecká dráha pozvolný pád.

Její noblesní typ se do nového a budovatelského československého filmu nehodil, od toho tu byly už jiné herečky, které s přehledem ztvárňovaly role nadšených jeřábnic, traktoristek a žen z lidu.

Vdaná byla dvakrát, poprvé a krátce za operetního zpěváka Járu Pospíšila, podruhé za Bohumila Rádla, kritika a šéfredaktora časopisu Kinorevue. Manželství bylo rozvedeno v roce 1955, a když pak jejich jediná dcera Bedřiška spáchala z nešťastné lásky v roce 1959 sebevraždu, poznamenalo to herečku do konce života.

Maléry ale neměly konce. V roce 1970 prodělala Hana Vítová těžkou autonehodu, potom si hnula s plotýnkami a ochrnula na jednu nohu. S vystupováním na estrádách s Karlem Pixou a R. A. Dvorským a občasném účinkování v televizi byl konec. Následujících sedm let se pak Hana Vítová pohybovala už jen po nemocnicích a sanatoriích.

I když byla poslední roky hodně sama, nestěžovala si. Uzavřela se do sebe. Zemřela 3. března 1987, bylo jí třiasedmdesát let.

Robert Rohál

Foto: archiv autora

Fotogalerie
21945 21946 21947 21948 21949

Další články z rubriky

Markéta Holcmanová: Jako dítě jsem chtěla umět úplně všechno

Markéta Holcmanová: Jako dítě jsem chtěla umět úplně všechno

Každý obraz je pro mě jako malé dobrodružství, říká malíř Miroslav Mužík

Každý obraz je pro mě jako malé dobrodružství, říká malíř Miroslav Mužík

Anna Vaverková vydává nové album Krása, „deník pražský holky, která se na devět let zasekla v Berlíně a ani neví jak”

Anna Vaverková vydává nové album Krása, „deník pražský holky, která se na devět let zasekla v Berlíně a ani neví jak”

Z posilovny na stavbu: Arnold Schwarzenegger o tvrdé práci a kutilství

Z posilovny na stavbu: Arnold Schwarzenegger o tvrdé práci a kutilství

Jakub Jalůvka: Nevyhledávám cíleně nové trendy, spíše nechávám hudbu, aby si ke mně našla cestu sama

Jakub Jalůvka: Nevyhledávám cíleně nové trendy, spíše nechávám hudbu, aby si ke mně našla cestu sama

Palladium má narozeniny