Magazín Elita

Radovánky Nadi Konvalinkové je memoárová kniha plná zážitků, historek a humoru

Radovánky Nadi Konvalinkové je memoárová kniha plná zážitků, historek a humoru

Když slyším slovo radovánky, tak se mi vždycky vybaví jedna z prvních sólových písniček Ivety Bartošové. Byl to svižný hit z poloviny 80. let se jmenoval Radovánky, ale nyní inkriminované slovo už spojuju i s oblíbenou českou herečkou. Její nová knížka se totiž jmenuje Radovánky Nadi Konvalinové a přiznám se, že jsem ji přečetl jedním dechem. Knižní publikace, kterou dal s herečkou dohromady Patrik Rozehnal, je skutečně čtivá a mimořádně vtipná. Ale hlavně bylo o čem psát, i když ne všechno bylo v soukromém životě Nadi Konvalinkové růžové.

I když pražská rodačka sděluje především svůj nynější pohled na věc, čtenáři se přitom dozví s humorným nadhledem prakticky všechno. Leccos o jejích rodičích i prarodičích, a její sestře Ljubě či o jejím dětství, které prožívala v Chrasti u Chrudimi. Je to radost číst a bavit se u toho. Dozvíme se i to, proč se stala herečkou, kdo byli její spolužáci i hvězdní profesoři na DAMU a koho měla ráda v jejím prvním divadelním angažmá v Divadle J. K. Tyla v Plzni. Impozantní byl ostatně i hereččin první den, kdy se jela představit do divadle. To je na téma na skvělou povídku…

Jako naivka tak přišla k rolím jako je Ofélie v Hamletovi, Verunka v Našich furiantech či Markétka v Urfaustovi. Přesto po dvou sezónách využila lákovou nabídku v Městských divadlech pražských, kde pak působila dvacet let. Jen pamětníci a fajn fajnšmekři si vzpomenou na Svatou Janu, kde měla titulní roli, nebo na Mladého muže a bílou velrybu, kde měla roli, kterou představovala i ve filmové adaptaci Páralova díla.

V memoárech Nadi Konvalinkové se vyskytuje spousta jmen osobností, na které ráda vzpomíná ať to jsou Eva Wimmerová a Jarmila Balašová, její dvě divadelní mámy z plzeňského divadla, její profesoři Vlasta Fabianová a Václav Voska, s nímž po absolutoriu DAMU hrála v divadle, nebo její vrstevníci Soňa Dvořáková. Eva Jakoubková, Zdeněk Žák, Daniela Bartáková, Boris Rösner, Lorna Vančurová nebo Jiří Vondráček, což byli její spolužáci z DAMU.

Pobavilo mě i to, když Naďa Konvalinková líčí, jak jí Jirka Vondráček nosil umělé řasy, které tajně získával u své sestry Heleny. Mimořádně vtipné jsou i hereččiny příhody z natáčení, ať už je prožila s Radkem Brzobohatým nebo se svými kamarádkami, kterými byly Květa Fialová nebo Stella Zázvorkové. Neskutečné zážitky provázelo i natáčení v exteriérech (třeba situace s toaletou na venkovském paneláčku), kamarádství s Jiřím Lábusem nebo v manželství s Oldřichem Kaiserem. Zajímavé jsou i Nadiny vzpomínky na to, když točila své nejslavnější filmy, co prožívala a jaké to bylo mimo kamery.

Přitom celé vyprávění graduje až do samého závěru knihy, i když populární herečka zdaleka nekončí a neloučí se. Taky proč, když se jí v práci daří a jde z role do role. Plejáda zážitků a historek pobaví na první dobrou a v mnohém čtenáře zahřejí u srdce i v tom, že si uvědomí, jaká ta Naděnka vlastně je. A že není nad to než brát život s rezervou, nadhledem, a hlavně s humorem. Knihu vydal Radioservis a nezapomeňte její název – Radovánky Nadi Konvalinkové.

Robert Rohál

Foto: archiv Robert Rohál

Fotogalerie
21539 21540 21541 21542 21543 21544

Další články z rubriky

Markéta Holcmanová: Jako dítě jsem chtěla umět úplně všechno

Markéta Holcmanová: Jako dítě jsem chtěla umět úplně všechno

Každý obraz je pro mě jako malé dobrodružství, říká malíř Miroslav Mužík

Každý obraz je pro mě jako malé dobrodružství, říká malíř Miroslav Mužík

Anna Vaverková vydává nové album Krása, „deník pražský holky, která se na devět let zasekla v Berlíně a ani neví jak”

Anna Vaverková vydává nové album Krása, „deník pražský holky, která se na devět let zasekla v Berlíně a ani neví jak”

Z posilovny na stavbu: Arnold Schwarzenegger o tvrdé práci a kutilství

Z posilovny na stavbu: Arnold Schwarzenegger o tvrdé práci a kutilství

Jakub Jalůvka: Nevyhledávám cíleně nové trendy, spíše nechávám hudbu, aby si ke mně našla cestu sama

Jakub Jalůvka: Nevyhledávám cíleně nové trendy, spíše nechávám hudbu, aby si ke mně našla cestu sama