Magazín Elita

Olomoucká Kytice je propracovanou inscenací, jejíž síla je v atmosféře, invenci a celistvosti

Olomoucká Kytice je propracovanou inscenací, jejíž síla je v atmosféře, invenci a celistvosti

Už když jsem o přestávce premiérového představení Kytice narazil ve foyer Moravského divadla Olomouc na Zdeňka Julinu, který v kusu ale nehraje, tak jsem mu musel říct, že inscenace je boží a také jeho manželka Romana Julinová je na jevišti báječná. Dramatizace slavného básnického díla, jehož premiéra proběhla v pátek 27. září, se každopádně povedla a báječní byli všichni. Interpreti a vůbec celý inscenační tým. Ale potěšil mě i fakt, že olomoucká adaptace Erbenovy Kytice je i výsledkem česko-slovenské družby, a to v plném lesku.

Už první minuty napovídají, že se diváci dočkají něčeho mimořádného a že tedy nepůjde o něco, co už na jevišti viděli. I když jde o příběhy z dob minulých, stejně diváci poznávají situace či mnohé úděly, které důvěrně znají. Nejen fajnšmekři musejí současně ocenit i propojení herectví, dalších uměleckých disciplín a tvůrčích nápadů, kterých je v představení nepočítaně.

A byli to právě režisér Marián Pecko a dramaturgyně Michaela Doleželová, kteří přenesli iluzivní, mystickou až osudovou atmosféru klasiky české poezie na divadelní scénu 21. století. A že se jim to povedlo, není pochyb. Přiblížili staré verše dnešnímu publiku chytře a rafinovaně - divadelním jazykem a prostředky, které dělají současné divadlo současným divadlem a které mají styl i drive. Po dlouhých dvaaosmdesáti letech se jim podařilo udělat ze „stařičkých“ balad inspirovaných lidovou slovesností (Karel Jaromír Erben je vydal knižně už v roce 1853) na prknech Moravského divadla silné a sugestivní jevištní dílo.

Autorem scény, jejíž dominantu tvoří průhledná a zákonitě proměnlivá stěna se spoustou oken i dveří symbolizující hranici života, je Pavol Andraško. Kostýmy jsou dílem Evy Farkašové, zatímco důležitý pohyb na scéně vystavěla Mária Danadová. A ještě jedna důležitá věc - sugestivní hudební složku vytvořil Róbert Mankovecký.

Ale co by to bylo bez herců, kteří dávají inscenaci neskutečnou sílu, mimochodem v Kytici účinkuje polovina činoherního souboru. Nikdo tu totiž nehraje jen svou roli, všichni spoluvytvářejí zároveň něco víc. Neobyčejnou kázní a kulturou pohybu, plastickou řečí a vědomou službou přispívají celkovému rytmu a dechu představení.

A když už jsem v úvodu zmínil Romanu Julinovou, musím vyjmenovat všechny herce, protože inscenaci dali doslova všechno - kromě hereckého talentu i kus pohybového temperamentu. Každá balada je jiná a v každé je nejedna nástraha pro protagonisty na jevišti. Ale jsou odvážní a jedineční - ať už je to Kristína Jurková, Tomáš Krejčí, Vendula Nováková, Jana Posníková, Petr Vaněk, Lenka Kočišová, Lukáš Červenka, Natálie Tichánková nebo Jan Vrbacký, což je mimochodem nově příchozí člen souboru.

A resumé? Jde o propracovanou inscenací, jejíž síla je v atmosféře, invenci a celistvosti. Musíte ji prožít od začátku do konce. Cítíte ohromnou spalující vášeň a drama, za což může nejen Karel Jaromír Erben, ale v tomto případě především dokonalá dramatizace, nápaditá režie a skvělý činoherní soubor. Podle mého jde o mimořádnou divadelní záležitost, kterou chci vidět ještě jednou.

Robert Rohál

Foto: MDO

Fotogalerie
20757 20758 20759 20760 20761 20762

Další články z rubriky

Tisíc očí, kniha, kterou nebudete číst, ale žít

Tisíc očí, kniha, kterou nebudete číst, ale žít

Boží dar vzdává hold vínu ve všech jeho podobách

Boží dar vzdává hold vínu ve všech jeho podobách

Láska mezi nebem a zemí je v Moravském divadle Olomouc brilantní duchařská komedie

Láska mezi nebem a zemí je v Moravském divadle Olomouc brilantní duchařská komedie

Nová kniha od Romany Suché pomůže dětem zvládnout emoce

Nová kniha od Romany Suché pomůže dětem zvládnout emoce

Marpo, Walda Gang i pivo z minipivovarů: Vesuf slaví 12. ročník

Marpo, Walda Gang i pivo z minipivovarů: Vesuf slaví 12. ročník