Magazín Elita

Česko je velmoc bosého obouvání. Oblibu si získávají boty z papíru

Česko je velmoc bosého obouvání. Oblibu si získávají boty z papíru

Podle studií se 98 procent dětí rodí se zdravýma nohama. Jen 20 procent si je zachová až do dospělosti. Na vině je i špatně zvolená obuv. Řešením může být v Česku stále více oblíbená barefoot – minimalistická obuv simulující chůzi naboso.

Ploché nohy trápí většinu populace. Jednou z příčin je genetika, ne vše lze ale svádět na dědičnost, častým důvodem je i špatně zvolená obuv. „Svaly na chodidle mohou sílit jen tehdy, pokud má noha ke svému růstu prostor. Bohužel v běžných botách tomu tak není. Ve špičce se obvykle zužují přesně v místě, kde se noha rozšiřuje a prsty potřebují dostatek prostoru. Navíc tvrdá a pevná podrážka a tuhá vložka zabraňují svalům na nohou cvičit, což potřebují pro své zesílení. Běžné boty, které špatně padnou, tak ve výsledku deformují prsty a svaly v nich nedokáží dostatečně posílit, což může v dospělosti představovat problém,“ vysvětlila Anna Yona, zakladatelka Wildling Shoes.

Barefoot – minimalistická obuv vyrobená z co nejmenšího množství materiálu, nabízející maximální ochranu chodidla s tenkou podrážkou se stále více dostává do hledáčků Čechů. Jejich přínos vyzdvihují i fyzioterapeuti. „Chůze naboso by měla být samozřejmostí od nejútlejšího věku. Přirozenou funkcí nohy je přijímání informací z našeho okolí. Pokud je stále uzavíráme do těsných bot, jejich zdravému rozvoji bráníme. Barefoot jsou lehké, ohebné ve všech směrech, s tenkou podešví, proto velmi dobře splňují podmínky pro respektování aktivity svalů chodidla a odvíjení chodidla od podložky,“ potvrdila Iva Bílková, hlavní fyzioterapeutka FYZIOkliniky.

Právě tenká podrážka a takřka přímý kontakt chodidla s povrchem jsou jednou z předností „bosých bot“.  „Naše boty jsou založeny na anatomickém tvaru chodidla s přirozenou šířkou, jsou navrženy tak, aby individuálně padly každému chodidlu a umožnily mu co největší volnost pohybu. Podrážka obuvi, tenká od jednoho do 3,5 milimetru, je extrémně flexibilní a umožňuje naprosto přirozený pocit chůze v každém kroku. Naše minimalistická obuv funguje spíše jako druhá kůže. Chrání nohu před zraněním a vlivy prostředí, místo aby ovlivňovala přirozený průběh pohybu zbytečnými podpůrnými a stabilizačními mechanismy, jako jsou podpatky nebo stélky,“ popsala Anna Yona.

Zájem o „bosou chůzi“ je v Česku enormní a konkurence prodejců obrovská. Proto firmám nestačí jen prodávat „obyčejné“ minimalistické boty. Zákazníky chtějí zaujmout výběrem materiálů, ale i společenskou odpovědností nebo ekologickým přístupem. „Naše obuv je vyrobena z měkkých a převážně přírodních materiálů, je obzvláště lehká. Organická bavlna, konopí, Tencel, vlna, len, washi papír – v kombinaci s mimořádně pružnou podrážkou z korku a recyklované pryže poskytuje neomezenou volnost pohybu a osvobozující pocit chůze naboso. Zaměřujeme se na materiály z obnovitelných zdrojů a je naším cílem vyrábět pouze z nich. Cirkulárnost je jedním z klíčových témat naší společnosti. Finančně podporujeme renaturalizační projekty, které představují důležitou protiváhu klimatickým změnám. Kromě toho chceme v blízké budoucnosti získávat všechny naše suroviny z projektů regenerativního zemědělství, každý rok hledáme vhodné materiály z obnovitelných zdrojů. Rádi bychom se také více zaměřili na nakládání s odpady a na to, jak recyklovat naši obuv,“ popsala vize firmy Anna Yona.

Češi se nebojí v oblasti bosého obouvání experimentovat a zkoušet nové modely i materiály. Popularitu získávají boty z papírů. „V zimě si Češi velmi oblíbili naše vlněné boty, v teplejších měsících měly úspěch jak klasické polobotky, tak i sandály, kterých na trhu není tolik, zvlášť ne pro děti. Další velmi oblíbenou botou jsou naše tanuki – boty z papíru. Vyrobeny jsou z velmi speciálního materiálu: washi. Tato papírová tkanina je nejen pevná a prodyšná, ale má i mnoho dalších výhod, obzvláště pružnost a lehkost. To je skvělé zejména v létě, ale na své si přijdou také sportovci. Boty dobře větrají, jsou antibakteriální a hodně rychle schnou – což se skvěle hodí i k letním aktivitám u vody,“ poukázala Barbora Nikolaus, marketérka společnosti Wildling Shoes.

V tuzemsku se ročně prodají statisíce párů barefoot obuvi. Přestože Češi patří k zákazníkům, kteří si obuv rádi zkoušejí, značná část nákupů se odehrává na internetu. Své velké slovo mají v prodejích i zahraniční obuvníci. „Boty prodáváme pouze online. Pokud si nejsou lidé jistí velikostí, první vrácení je bezplatné. Na webu máme i návod, jak změřit nohu, a k dispozici je velmi přátelský zákaznický servis. Pro prodej výhradně přes internet jsme se rozhodli z mnoha důvodů, jedním z nich je, že věříme, že je to udržitelnější a více ekologický způsob prodeje, dále nevznikají na boty vyšší marže a další náklady na rozvoz do měst, vratky, reklamace a podobně. Díky tomu si například můžeme dovolit dávat procento z netto částky na projekt „1 % for the Planet“ a podporovat tak projekty zaměřené na ochranu krajiny,“ uzavřela Barbora Nikolaus.

Fotogalerie
15597 15598

Další články z rubriky

StriVectin Hydration Multiplier sérum pro dvojitou hydrataci

StriVectin Hydration Multiplier sérum pro dvojitou hydrataci

Budete mít štěně? Dobře se připravte!

Budete mít štěně? Dobře se připravte!

Chyťte střechu za očka

Chyťte střechu za očka

Miele kráčí už 125 let po boku téměř všech hospodyněk

Miele kráčí už 125 let po boku téměř všech hospodyněk

Jaro a devadesátky klepou na dveře

Jaro a devadesátky klepou na dveře

MOTOSALON 2024