Magazín Elita

Poetická, barevně střídmá a plná dětí a zvířat, taková je vánoční kolekce Rosenthal

Poetická, barevně střídmá a plná dětí a zvířat, taková je vánoční kolekce Rosenthal

Originální a nostalgicky půvabnou vánoční kolekci pro světoznámou porcelánku Rosenthal už čtvrtým rokem navrhuje uznávaná česká ilustrátorka, malířka a spisovatelka Renáta Fučíková. Tentokrát zdobí talířky, hrníčky a misky motivy dětí obdarovávající nejen své rodiče, prarodiče a blízké, ale také lesní zvěř nedočkavě postávající u krmítka. Nádech vzpomínek na tradiční české Vánoce neobdivují pouze Češi. Její pojetí si zamilovali lidé na celém světě.

Značka Rosenthal představuje porcelán té nejvyšší kvality, který se prodává již téměř jedno a půl století. Dnes patří německá společnost, sídlící v bavorském městečku Selb, ke světovým špičkám designu, se kterou v minulosti spolupracovali proslulí umělci jako Henry Moore, Friedensreich Hundertwasser nebo samotný Salvador Dalí. O to větší vyznamenání je, že jednu z nejočekávanějších kolekcí roku – tu vánoční – letos již počtvrté vytvořila česká ilustrátorka, výtvarnice a spisovatelka Renáta Fučíková.

Rosenthal si Fučíkovou vybral ke ztvárnění kolekce ze stovek dalších umělců z celého světa již před pěti lety. „Myslím si, že mě oslovili na základě mých starších ilustrací ke klasickým pohádkám Hanse Christiana Andersena. Ty se totiž podobaly svým technickým provedením kresbám, které dobře fungují na porcelánu. Navíc v sobě měly určitou sváteční atmosféru a byly plné postav,” vzpomíná ilustrátorka na začátek její spolupráce, ze které se stal dlouholetý prestižní kontrakt.

Každá kolekce vzniká přibližně dva roky. Vysoce náročná je nejen samotná výroba ale také expedice a prodej, neboť nádobí putuje do celého světa – od Latinské Ameriky až do vzdálených končin Asie. Přestože všechny ročníky mají podobné prvky jako základní barevnost v podobě dvou odstínů, červené a modré, jsou vždy doplněny o třetí dominantní barvu. Tou je letos oranžová. Nechybí ani klasická vánoční témata. V minulosti to bylo například “Zimní sportování” nebo “Vánoční pečení”, dnes na talířích, hrníčcích a dalších ozdobách převládají obrázky spojené s obdarováváním.

„Je to hlavně o dětech, chci, aby se pro ně náš vánoční porcelán stal vzpomínkou na celý život, stejně jako já mám v mysli uložené sváteční talíře, z nichž jsem jedla u babičky. Proto na slavnostním nádobí najdete právě je, jak přináší dárky svým kamarádům, prarodičům, ale nezapomínají ani na zvířata v přírodě. Naleznete zde výjevy od krmítek a krmelců, plaché zajíce i nedočkavé bažanty, krotké kachny a racky,” popisuje náměty z aktuální kolekce pod názvem “Vánoční obdarovávání” Fučíková.Inspiraci brala z vlastních vzpomínek. „Snažím se na porcelán umísťovat kresby z jakéhosi „retro“ bezčasí. Vždyť moje generace, narozená v 60. letech 20. století, se už stává generací prarodičů. Stačí si tedy vzpomenout na dobu přízových punčocháčů a neforemných větrovek, vytahaných svetrů a kulichů s bambulí. Až budou chtít moji vrstevníci ukázat svým vnoučatům, jak vypadaly naše Vánoce, můžou k tomu vzít třeba naše talíře,” popisuje česká ilustrátorka. Ta již nyní aktivně pracuje na příští kolekci s názvem “Tichá Noc”. „Bude modrá a plná posvátného zimního ticha. Já ale nesmím víc prozrazovat, dokud nebude představena oficiálně. Sady jsou navzájem kombinovatelné, díky čemuž si zákazníci mohou dokupovat nádobí a dekorace, které se jim na stole nebo stromku spojí s těmi z předchozích let.

Každý její výrobek je navíc doplněn o zajímavý příběh, jenž je vytištěný na zadní straně krabičky. Autorka si kratičké texty píše sama. Ty jsou pak překládány do angličtiny a němčiny. O tradiční české Vánoce je zájem nejen v Evropě, ale prakticky po celém světě. „Naše prožívání Vánoc je poetické, hloubavé, rodinné, s důrazem na děti. Takové pojetí se nemůže nelíbit,” zdůrazňuje.

Úspěchy potvrzuje i česká společnost Potten & Pannen – Staněk, která zboží Renáty Fučíkové nabízí již několik let prostřednictvím kamenných prodejen i na e-shopu. „Nová kolekce je u nás dostupná zhruba od poloviny října. Zákazníci by si však měli pospíšit, protože její zásoby se den co den tenčí,” potvrzuje majitel této české společnosti Pavel Staněk.

Fotogalerie
15032 15033 15034

Další články z rubriky

Miele slaví 125 let inovací: Na Brand Day se představily revoluční novinky pro rok 2025

Miele slaví 125 let inovací: Na Brand Day se představily revoluční novinky pro rok 2025

Vánoční dárek jako žádný jiný, to jsou starožitné šperky od Antiques Cinolter

Vánoční dárek jako žádný jiný, to jsou starožitné šperky od Antiques Cinolter

Vánoční radost s českou kvalitou

Vánoční radost s českou kvalitou

Miele představuje vestavné vinotéky v působivém odstínu  perleťově béžové

Miele představuje vestavné vinotéky v působivém odstínu perleťově béžové

Zlato společnosti Columbia Sportswear zahřeje

Zlato společnosti Columbia Sportswear zahřeje

Levandulové údolí