Magazín Elita

JEZDIT V HYBRIDNÍM VOZE JE COOL A SEXY

JEZDIT V HYBRIDNÍM VOZE JE COOL A SEXY

Hybridní automobily nejsou hudbou blízké budoucnosti, ale už každodenní realitou. Jsou bezpečné, šetří životní prostředí, hravé a v neposlední řadě trendy. Majitelé těchto vozů sami sebe označují za cool a sexy. Na rozdíl od běžných automobilů, hybridní modely v sobě ukrývají spoutanou elektrickou energii. Hybridní pohon je skvělý sluha, kterého si zamilujete a přinese vám potěšení a radost z každodenní jízdy.

Až čtvrtina Čechů si plete hybrid s elektromobilem. Na druhou stranu dvě třetiny lidí už ví, že hybridní pohon je založen na kombinaci elektromobilu s benzínovým motorem. Alespoň toto vyplývá z nedávného průzkumu provedeného agenturou NMS Market Research. Povědomí o hybridech se tak pomalu nejen zvyšuje, ale stále více řidičů a řidiček při pořizování nového vozu o nich uvažuje. I z tohoto důvodu jich rok od roku na českých silnicích potkáváte čím dál tím více. V tuzemsku jsou nejprodávanějšími hybridními vozy Toyoty. Jak fungují, a proč se vyplatí upřednostnit tento pohon před tím konvenčním si nyní vysvětlíme.

Co je hybridní pohon

Plně hybridní pohon od Toyoty se skládá ze tří vzájemně propojených součástí: zážehového motoru, elektromotoru a baterie. Klíčem k fungování tohoto systému je optimální tok energie mezi všemi třemi součástmi. Elektromotor zpětně získává energii při brzdění, a pokud se vůz pohybuje ustálenou rychlostí, přenáší nevyužívanou energii do baterií k pozdějšímu využití, například při popojíždění v koloně. Baterii proto není zapotřebí dobíjet a současně se minimalizuje spotřeba paliva.

Baterie, elektromotor a zážehový motor

Velkou výhodou je, že baterie hybridního pohonu se nikdy nemohou vybít. Dobíjí se pokaždé, když vůz zpomaluje a podle potřeby využívá generátor ke svému dobíjení i pomocí zážehového motoru. A to tento pohon dělá cool. Rychlý rozjezd s možností kratší jízdy čistě na elektřinu zajistí ve voze zabudovaný elektromotor. Pohání kola vozu a při brzdění zpětně získává energii, kterou přenáší do baterie. To však neznamená, že se ve voze nenachází spalovací motor. Na rozdíl od toho běžného je mimořádně účinný a přenáší výkon prostřednictvím převodového ústrojí. Tímto tento hospodárný a neuvěřitelně dynamický motor produkuje potřebný výkon a současně dodává energii generátoru k dobíjení baterií.

Jak funguje hybridní pohon

Pohon celého automobilu řídí elektronika. Vy se o nic nemusíte starat. Podle situace, ve které se nacházíte, se vše nastaví automaticky. Pokud tak například na někoho čekáte nebo zastavíte na semaforech, spalovací motor se přepne do pohotovostního režimu. Automobil je zcela tichý a neprodukuje žádné výfukové zplodiny. Když se pozvolna rozjedete, před dosažením rychlosti cca 50 km/h využívá hybridní pohon pouze samotný elektromotor, takže nespotřebovává žádné palivo. Tímto způsobem vůz ujede až 2 kilometry. Výhodou je i to, že při jízdě nízkou ustálenou rychlostí používá hybridní systém zážehový motor výhradně jako výkonovou posilu pro elektromotor.

Jestliže potřebujete zrychlit, tedy sešlápnete pedál na podlahu, zapojí se obě akcelerační jednotky v maximální míře. Když však pedál krátce uvolníte, a hned jej zase sešlápnete, pojedete stejnou rychlostí s nižší spotřebou, což poznáte na výdajích za benzín. Obrovská síla hybridu spočívá v brždění. Nejenže dochází ke zpomalování vozu, ale zachycená energie se absorbuje do baterie. Během brzdění odpojuje hybridní soustava zážehový motor a zpětně získává elektrickou energii. Brzdit by se mělo pokud možno plynule a brzdový pedál sešlapovat stejnou silou co nejdelší dobu. V takovém případě je dobíjení baterií nejúčinnější.

Vstupte do nové hybridní automobilové éry
Zatímco automobily poháněné čistě elektrikou jsou v současné době velmi drahé, o hybridních vozech to neplatí. Vozidla japonské Toyoty s tímto pohonem jsou k dispozici za obdobné a často nižší ceny než podobně vybavená vozidla se vznětovými motory. Jejich ovládání je přitom snadné. Mají automatickou převodovku, a tak odpadá nutnost neustálého řazení a šlapání na spojkový pedál. Sám vůz si přitom volí, zda pro pohon využije pouze elektromotor, zážehový motor nebo zvolí kombinaci obou jednotek. Všechny součásti hybridní soustavy pohonu se vzájemně doplňují. Systém automaticky vybírá potřebný zdroj energie, aby celkové využití všech zdrojů bylo optimální. Výsledkem této hladké spolupráce je vyšší výkon a nižší spotřeba paliva. No řekněte sami, není to cool?

Zdroj: Mgr. Lucie Karchňáková

Fotogalerie
8270 8272

Další články z rubriky

Třetina veškerého jídla na světě končí jako odpad, říká první česká ambasadorka WPO pro celou Evropu

Třetina veškerého jídla na světě končí jako odpad, říká první česká ambasadorka WPO pro celou Evropu

V Ostravě byla dokončena záchrana památkově chráněné Grossmannovy vily

V Ostravě byla dokončena záchrana památkově chráněné Grossmannovy vily

 

Kam se starými brýlemi? Recyklujte je!

Kam se starými brýlemi? Recyklujte je!

Milovníci gastro zážitků, PASTRAMI POP-UP vol. II si opět našel cestu do Holešovické tržnice

Milovníci gastro zážitků, PASTRAMI POP-UP vol. II si opět našel cestu do Holešovické tržnice

Velikonoce klepou na dveře. Ozdobte je dekorací z vajec

Velikonoce klepou na dveře. Ozdobte je dekorací z vajec