Magazín Elita

AUTORSKÉ PŘEDSTAVENÍ PETRA ZUSKY CHVĚNÍ BUDE V BŘEZNU

AUTORSKÉ PŘEDSTAVENÍ PETRA ZUSKY CHVĚNÍ BUDE V BŘEZNU

Úspěšná sezóna Baletu Národního divadla pokračuje novou premiérou, a to 2. Března, kdy na scéně Národního divadla bude poprvé uvedeno autorské taneční představení uměleckého šéfa Petra Zusky s příznačným názvem Chvění. Pražská premiéra titulu vzniká ve spolupráci s Baletem Národního divadla v Brně, pro který Petr Zuska inscenaci v loňském roce vytvořil.

Pro své dílo si Petr Zuska vybral jak pozoruhodnou hudební předlohu, tak i téma. Na hudbu 1. věty a fragmentů z 2. a 3. věty 3. symfonie Henryka Góreckého a Chvění Jiřího Pavlici rozehrál taneční příběh, jehož obsah je inspirován kromě tématu Góreckého symfonie také básněmi Vladimíra Holana a Jana Skácela, o které se opírá hudba Jiřího Pavlici. Vrátil se tak k poezii samé, možná k podstatě sebe sama. 

Poslední list se třese na platanu,

neboť on dobře ví, že co je bez chvění, není pevné.

List nemusí tě, Bože, prosit o nic,

dal jsi mu růst a on to nepokazil.

Ale co já?

Tímto úryvkem jedné z Holanových básní, která mimo jiné zazní i v představení v hudebním zpracování Jiřího Pavlici a Muziky Hradišťan, se do jisté míry dá celý večer charakterizovat.

 „Mé nové autorské taneční divadlo s názvem Chvění nebude příběhem ani odpovědí. Spíše symbolickým obrazem, jakousi básní beze slov. Jeho název však jednoznačně odkazuje na víru v to lepší. Chvění je totiž v důsledku synonymem života. Života s velkým „Ž“, který je třeba ctít a je-li nutno, za něj i bojovat…“, řekl o své choreografii Petr Zuska v době jejího vzniku.

Zuskovo Chvění je obrazem. Symbolickým světem, který odráží témata citovaná dnes a denně – nestabilita, migrace, byrokracie, každodenní úzkost, strach. Nicméně v Chvění Zuska hledá pozitivní smysl překotného dění kolem nás, jako vedle vinny existuje i odpuštění, tak obávaný konec může znamenat i začátek.

Chvění při svém uvedení Baletem Národního divadla v Brně vzbudilo příznivé reakce diváků i kritiky. Například recenzentka Marcela Benoniová napsala: „Zdá se, že tímto velkým tématem, které se týká nás všech, je Petr Zuska zcela pohlcen a do té míry ovlivněn, že ho to nejen uvolnilo v uměleckém tvůrčím procesu, ale navrací ho to „k sobě samému“, jeho originalitě, talentu i jakémusi očištění pohybového a choreografického slovníku. A tedy tak, jak se to v tvorbě stává, jistá omezení v kontextu nových událostí nechají „vyhřeznout“ tomu nejlepšímu.“

Chvění

Námět, choreografie a režie: Petr Zuska

Hudba: Henryk Górecki, Jiří Pavlica

Scéna: Jan Dušek

Kostýmy: Kateřina Štefková

Světelný design: Kees Tjebbes

Nastudování: Jana Přibylová, Ivan Příkaský

Asistenti choreografie: Alexej Afanassiev, Tereza Podařilová, Alexandre Katsapov

1. premiéra: 2. 3. 2017 v Národním divadle

2. premiéra: 3. 3. 2017 v Národním divadle

Reprízy:

  5. a 23. 3. 2017

11. a 13. 5. 2017


Další články z rubriky

Švandovo divadlo uvede písničkový retro muzikál o božském zpěvákovi putujícím za snem o dokonalém popu

Švandovo divadlo uvede písničkový retro muzikál o božském zpěvákovi putujícím za snem o dokonalém popu

Nejznámější dílo Jana Amose Komenského opět ožije!

Nejznámější dílo Jana Amose Komenského opět ožije!

Na Rakovnicku našli další poklad, tentokrát v podobě zlatých keltských mincí

Na Rakovnicku našli další poklad, tentokrát v podobě zlatých keltských mincí

Motýlí dům Papilonia přinesla do  centra Liberce kousek exotiky

Motýlí dům Papilonia přinesla do centra Liberce kousek exotiky

Festival Pop Messe přidává legendy Leftfield, Warhaus, Františka Skálu i virtuální hvězdu Nivva

Festival Pop Messe přidává legendy Leftfield, Warhaus, Františka Skálu i virtuální hvězdu Nivva

Na vlně audioknih