Magazín Elita

ČERSTVÉ OVOCE NEBO ZELENINU SVAČÍ KAŽDÝ DEN JEN POLOVINA ČESKÝCH ŠKOLÁKŮ

ČERSTVÉ OVOCE NEBO ZELENINU SVAČÍ KAŽDÝ DEN  JEN POLOVINA ČESKÝCH ŠKOLÁKŮ

Jen polovina českých školáků svačí čerstvé ovoce a zeleninu každý den. Nejčastěji mají děti ke svačině pečivo a sýr a téměř polovina dětí svačí sladkosti. To vyplývá z průzkumu iniciativy „Vím, co jím a piju“ za podpory společnosti Ahold Czech Republic. Průzkum byl zaměřen na svačiny českých školáků. Nevhodná skladba jídelníčku může vést ke zdravotním komplikacím.

Rodiče mohou významně ovlivnit stravovací návyky svých dětí, a proto by měli být jejich vzorem. Měli by se snažit dodržovat pravidelný jídelní režim a zároveň dbát na to, aby se tak stravovaly i jejich děti a nevynechávaly často opomíjené svačiny.

Svačiny jsou pro děti velmi důležité, protože slouží k doplnění energie a zachování vyrovnané hladiny krevního cukru. Pokud děti pravidelně svačí, jsou méně unavené, mohou se lépe soustředit a jsou schopné podávat adekvátní výkony,“ uvádí PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D., dietoložka a odborná poradkyně iniciativy Vím, co jím a piju.

Složení dětských svačin

Svačina téměř dvou třetin (66,5 %) českých školáků nejčastěji obsahuje pečivo a sýr. Čerstvé ovoce a zeleninu svačí každý den jen přibližně polovina dětí (52,3 %), necelá třetina si ji dá třikrát až čtyřikrát týdně. 7 % dětí ke svačině ovoce a zeleninu nejí vůbec, nebo výjimečně.

Mléčné výrobky dostává ke svačině každý den jen 16,3 % dětí, občas necelých 60 % a nikdy nebo výjimečně dokonce více než 13 %. Necelá polovina dětí má pak ke svačině sladkosti, jako např. koblihu, tatranku, bonbony, čokoládu, koláč či dortík.

V rámci pravidelného a vyváženého stravování je důležitá dopolední i odpolední svačina. Dopoledne je ideální zvolit porci mléčného výrobku, jako je jogurt, tvaroh, ochucené mléko či zakysaný mléčný výrobek, a k tomu ovoce. K odpolední svačině je vhodný kousek pečiva namazaný kvalitním rostlinným tukem a obložený plátkem šunky nebo sýra a k tomu nakrájená zelenina. Součástí svačiny může být i malá sladkost, ale nesmí se jednat o energeticky příliš hodnotné laskominy,“ doplňuje doktorka Hlavatá.

  

Výživová hodnota na prvním místě

Téměř polovina dětí (42,6 %) nemá možnost zakoupit si ve škole výživově hodnotnou svačinu, jako je například čerstvé ovoce, zeleninový salát či sendvič z celozrnného pečiva, a proto je důležité věnovat čas přípravě svačiny doma.

Z průzkumu rovněž vyplývá, že rodiče přikládají vyšší váhu tomu, aby svačina dětem chutnala (50,1 %) než jejímu složení a výživové hodnotě (32,4 %). Složení svačiny je přitom velmi důležité. Nevhodná skladba vede k nadbytečnému příjmu nasycených mastných kyselin a jednoduchých sacharidů, často chybí vláknina a vápník. Ve spojení s nepravidelným jídelním režimem se přitom zvyšuje riziko vzniku nadváhy a obezity nebo dochází k rozvoji poruch příjmu potravy.

O průzkumu

Průzkum provedla obecně prospěšná společnost „Vím, co jím a piju“ ve spolupráci se společností SANEP, partnerem průzkumu je společnost Ahold Czech Republic. Na otázky odpovídalo 5 473 respondentů, mezi nimiž byli pouze rodiče dětí ve věku 7-12 let.

S výsledky průzkumu byli seznámeni novináři a odborná veřejnost při tiskové konferenci, v jejíž druhé části specialisté na výživu PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D. a Ing. Petr Havlíček předvedli, že zdravá a vyvážená svačina není žádná věda a také to, že příprava nezabere mnoho času.

Malá fotoreportáž právě z této části dokládá, že to jde s úsměvem a není to žádná věda a ani neklade velké nároky na kulinářskou zdatnost.

Společnost Ahold Czech Republic, a. s. působí na českém trhu více než 20 let. Charitativní aktivity společnosti zastřešuje Nadační fond Albert, který realizuje unikátní celorepublikový vzdělávací program Zdravá Pětka pro základní i mateřské školy, který je zaměřený na zdravý životní styl, především v oblasti zdravého stravování. Další projekt nadačního fondu Albert Triatlon Tour, který se zaměřuje na integraci dětí z dětských domovů do společnosti, získal v roce 2012 cenu Charitativní projekt roku a Cenu sympatie.

Iniciativa „Vím, co jím a piju“ je smluvním partnerem globální iniciativy The Choices Programme. Program Choices vznikl v roce 2007 z podnětu Světové zdravotnické organizace a Organizace OSN pro výživu a zemědělství. Potraviny nesoucí logo „Vím, co jím“ obsahují žádné nebo naprosto minimální množství nasycených mastných kyselin, trans mastných kyselin, soli, resp. sodíku a přidaných sacharidů (jednoduchých cukrů). U některých druhů potravin navíc logo napoví, že daný výrobek je bohatý na vlákninu a nedodá tělu přemíru energie, kterou by nebylo schopné efektivně zpracovat.

-red-

Fotogalerie
3786 3787 3788 3789 3790

Další články z rubriky

VE STOPÁCH HOLLYWOODSKÝCH HVĚZD S BARVAMI OWAY HMELT

VE STOPÁCH HOLLYWOODSKÝCH HVĚZD S BARVAMI OWAY HMELT

CIVILIZAČNÍ OBTÍŽE SE NEVYHÝBAJÍ ANI DĚTEM, DOPŘEJTE JIM WELLNESS

CIVILIZAČNÍ OBTÍŽE SE NEVYHÝBAJÍ ANI DĚTEM, DOPŘEJTE JIM WELLNESS

VÍTE, ŽE JE DNES DEN JAZYKOLAMŮ? TAK SE HEZKY PROCVIČTE!

VÍTE, ŽE JE DNES DEN JAZYKOLAMŮ? TAK SE HEZKY PROCVIČTE!

BRNĚNŠTÍ MAGIC FREE GROUP JSOU VÍCEMISTŘI

BRNĚNŠTÍ MAGIC FREE GROUP JSOU VÍCEMISTŘI

SLEPOTĚ LZE ZABRÁNIT AŽ V 80 PROCENTECH PŘÍPADŮ

SLEPOTĚ LZE ZABRÁNIT AŽ V 80 PROCENTECH PŘÍPADŮ