Magazín Elita

ZA ZADRŽOVÁNÍ TEKUTIN V TĚLE ODPOVÍDÁ DRASLÍK

ZA ZADRŽOVÁNÍ TEKUTIN V TĚLE ODPOVÍDÁ DRASLÍK

Tekutiny jsou v těle zadržovány, pokud máme v nerovnováze draslík s fosforem a sodíkem. Draslík patří mezi nejrozšířenější prvky vůbec. V lidském těle patří mezi jeden z hlavních minerálů. Podílí se na stabilitě vnitřního prostředí.

Jeho zásadní funkce vedení nervového vzruchu ve svalovém vztahu a při živin na získávání energii v těle. Je také nezbytný pro správnou činnost srdce. Draslík se do oběhu dostává přes střevní bariéru, kde je snadno vstřebatelný. Například olivový olej vstřebání draslíku zvyšuje a vláknina zase snižuje.

Při větším poklesu či zvýšení jeho hladiny jsme vážně ohroženi náhlou srdeční zástavou. Jeho hladinu regulují ledviny, pokud trpíme onemocněním ledvin, může být hladina draslíku v našem těle nestabilní a častěji jsme ohroženi jeho zvýšenou hladinou.

Při nedostatku draslíku jsme více unavení, celkově slabí a ospalí. Tyto příznaky téměř vždy doprovází bolesti hlavy a nevylučují se svalové křeče. Vyloučit nemůžeme ani nepravidelný srdeční rytmus.

  • Co způsobuje nedostatek draslíku v těle: nemoci ledvin, nedostatečný přívod draslíku, hladovění, mentální anorexie, průjmy, zvracení, zneužívání projímadel, vyšší dávky inzulínu, některé typy intoxikací

Nadbytek draslíku se nejčastěji projevuje brněním v končetinách, pocity slabosti, ale také průjmy nebo zvracení.

  • Co způsobuje nadbytek draslíku v těle: používání některých svalových relaxancií, některými typy léků (betablokátory), při překyselení (významné snížení pH) a někdy v průběhu narkózy.

Doporučená denní je dostupná v běžně konzumovaných potravinách. Dávka pro dospělé je 2-4 gramy, u dětí cca do 11 let by mělo být podáváno o 1 gram méně. Dávku draslíku bychom měli cíleně zvýšit při průjmech a nadměrném pocení, kdy vyrovnáváme ztrátu tekutin a minerálů v podobě iontových nápojů nebo minerální vody. Na doplňování draslíku nesmíme zapomínat při vytrvalostních sportech, abychom předešli únavě a křečím.

Samostatnou kapitolou jsou diuretika, tedy léky na odvodnění, po jejichž podání mohou být ztráty močí nebezpečné, proto je nezbytné vždy jejich podání konzultovat předem s lékařem.

Nejbohatší na draslík jsou: banány, sušené meruňky a švestky, brambory, pomerančový džus, kiwi

 

Text: Lenka Žáčková

Foto: ilustrační


Další články z rubriky

VĚDCI NA YALE UNIVERSITĚ PROKÁZALI ÚPRAVU TRÁVÍCÍCH OBTÍŽÍ POMOCÍ ALCAT TESTU

VĚDCI NA YALE UNIVERSITĚ PROKÁZALI ÚPRAVU TRÁVÍCÍCH OBTÍŽÍ POMOCÍ ALCAT TESTU

ŠIROKÁ NABÍDKA LÁZEŇSKÝCH RESORTŮ VYHOVÍ VŠEM GENERACÍM, TAK NEVÁHEJTE!

ŠIROKÁ NABÍDKA LÁZEŇSKÝCH RESORTŮ VYHOVÍ VŠEM GENERACÍM, TAK NEVÁHEJTE!

MUDR. MICHAELA TOMANOVÁ: JAK SI NEJLÉPE PORADIT S ČASTOU BOLESTÍ KLOUBŮ

MUDR. MICHAELA TOMANOVÁ: JAK SI NEJLÉPE PORADIT S ČASTOU BOLESTÍ KLOUBŮ

VÍKENDOVÉ LÁZEŇSKÉ POBYTY V KARLOVÝCH VARECH TÁHNOU

VÍKENDOVÉ LÁZEŇSKÉ POBYTY V KARLOVÝCH VARECH TÁHNOU

PŘIČICHNĚTE K NOVÝM SVÍČKÁM Z DÍLNY VILLAGE CANDLE!

PŘIČICHNĚTE K NOVÝM SVÍČKÁM Z DÍLNY VILLAGE CANDLE!

INTERBEAUTY PRAGUE 2017