Magazín Elita

V RESTAURACÍCH SE DNES NAJÍME ZDRAVĚJI NEŽ PŘED TŘEMI LETY

V RESTAURACÍCH SE DNES NAJÍME ZDRAVĚJI NEŽ PŘED TŘEMI LETY

Představa české hospody, ve které se nabízejí pouze hutné polévky, omáčky s knedlíkem a smažená jídla, bere za své. Najíst se zdravě v restauraci je totiž dnes výrazně snazší, než před několika lety. Zeleninové saláty k obědu nabízí již dvě třetiny restaurací, dostupné jsou i menší porce.

Saláty jako hlavní jídlo jsou dnes součástí menu skoro ve dvou třetinách restaurací, zatímco před třemi lety je nenabízela ani polovina. Výrazně vzrostl také počet stravovacích zařízení, kde lze k obědu dostat alespoň jedno nesmažené zeleninové jídlo. Více než padesát procent restaurací dnes nabízí poloviční porci přílohy a o poznání dostupnější jsou i menší porce celých hlavních jídel. Vyplývá to z rozsáhlého srovnávacího průzkumu společnosti Edenred, vydavatele stravenek Ticket Restaurant. Průzkumu se letos na jaře účastnilo 243 restaurací a 731 strávníků (v roce 2009 to bylo 260 a 656).

„Ukazuje se, že restaurace stále více vycházejí vstříc zájmu lidí, kteří se v pracovním týdnu nechtějí přejídat a vyhledávají zdravější a kaloricky méně vydatné obědy. Když dnes jdete do běžné restaurace, tak se již zkrátka nemusíte bát, že budete moci volit pouze mezi řízkem s hranolky, gulášem a svíčkovou s pěti knedlíky. To je potěšitelná informace, protože kvalitní a vyvážená strava podle mnoha průzkumů přispívá k vyšší pracovní produktivitě,“ uvedla Daniela Pedret, marketingová ředitelka společnosti Edenred. 

Polovinu talíře těch, kteří chtějí pár kil zhubnout, by měla tvořit zelenina, čtvrtinu potravina bohatá na bílkoviny (libové maso, drůbež, ryba, sýr, vejce, tvaroh) a čtvrtinu sacharidy, tedy příloha v menším než obvyklém množství (pečivo, luštěniny, brambory, těstoviny, rýže či knedlíky). Ti, kteří jsou se svojí váhou spokojeni, mohou mít talíř rozdělen na třetiny (jednu by měla tvořit zelenina, druhou maso
a třetí příloha).

Pokud si tedy dáte libové maso (150 – 200 g), zeleninu (200 – 300 g) a přílohu (100 – 300 g), vejdete se pohodlně do doporučeného energetického rozmezí 1500 – 2 800 kJ. Pokud si však dopřejete jídlo, které obsahuje velké množství tuku, jako jsou smažený sýr, hranolky nebo tatarská omáčka, počítejte s tím, že přesáhnete jak doporučenou energetickou hodnotu, tak doporučené množství tuku.

K hlavnímu jídlu si můžete dát nízkokalorickou polévku (zeleninovou, vývar). Pokud je to však polévka energeticky vydatná – např. gulášová s rohlíkem, měla by posloužit jako hlavní pokrm.

Pomoci ke zdravějšímu způsobu stravování může také nový web společnosti Edenred, a sice www.ticketka.cz. Nabízí totiž každému zdarma vedení tzv. Obědového deníku. Do něj si mohou uživatelé zapisovat svoji konzumaci. Program jim přitom řekne, kolik energie v jídle přijali a povede jim přehled o jejich energetickém příjmu.

Na webu lze rovněž vyhledávat restaurace, kde se přijímají stravenky Ticket Restaurant. Lidé se mohou i zapojit do hry o poukázky v hodnotě 1 000 Kč, anebo dokonce o obědy na celý rok zdarma.

Navíc si mohou stáhnout aplikaci pro chytré telefony, která jim – rovněž pod názvem Ticketka – restauraci přijímající Ticket Restaurant najde kdykoli a kdekoli on-line. Díky 20 tisícům provozoven v databázi jde o vyhledávač s nejrozsáhlejším souborem restaurací, jaký je v ČR k dispozici.

Zdroj: TZ Edenred


Další články z rubriky

PRŮZKUM: ČEŠI SE NEPŘEJÍDAJÍ, OBĚDVAJÍ ZDRAVĚJI A PRAVIDELNĚ

PRŮZKUM: ČEŠI SE NEPŘEJÍDAJÍ, OBĚDVAJÍ ZDRAVĚJI A PRAVIDELNĚ

VE STOPÁCH HOLLYWOODSKÝCH HVĚZD S BARVAMI OWAY HMELT

VE STOPÁCH HOLLYWOODSKÝCH HVĚZD S BARVAMI OWAY HMELT

CIVILIZAČNÍ OBTÍŽE SE NEVYHÝBAJÍ ANI DĚTEM, DOPŘEJTE JIM WELLNESS

CIVILIZAČNÍ OBTÍŽE SE NEVYHÝBAJÍ ANI DĚTEM, DOPŘEJTE JIM WELLNESS

VÍTE, ŽE JE DNES DEN JAZYKOLAMŮ? TAK SE HEZKY PROCVIČTE!

VÍTE, ŽE JE DNES DEN JAZYKOLAMŮ? TAK SE HEZKY PROCVIČTE!

BRNĚNŠTÍ MAGIC FREE GROUP JSOU VÍCEMISTŘI

BRNĚNŠTÍ MAGIC FREE GROUP JSOU VÍCEMISTŘI