Magazín Elita

VRÁTÍ SE PRODEJ NOTEBOOKŮ NA SVÉ HODNOTY V LOŇSKÉM ROCE?

VRÁTÍ SE PRODEJ NOTEBOOKŮ NA SVÉ HODNOTY V LOŇSKÉM ROCE?

Praha 19. srpna (PROTEXT) - Blíží se začátek nového školního roku a prodejci doufají ve zvýšení prodejů notebooků. Ty se na celkových prodejích elektra stále podílejí 30 %, což je nezanedbatelný údaj. Podle průzkumů GfK celý segment informačních technologií klesl v 1. čtvrtletí letošního roku o 11,7 % oproti stejnému období v roce 2011.

Propad se týká celého trhu, ne všichni jej ale pociťují tak výrazně. V síti Euronics byl pokles za první půlrok na hodnotě 6,6 %. S návratem do školních lavic by se mohl prodej notebooků opět zvednout a tím zvrátit záporné hodnoty.

Prodejci elektroniky spoléhají na studenty, kteří si v posledních letech stále častěji pořizují přenosné počítače. Podle spotřebitelských průzkumů MML notebook vlastní více jak 2,7 milionů Čechů, z nichž 15 % jsou studenti ve věku 14-25 let. A tato skupina se bude i dále rozrůstat. Na srpen a září prodejci připravují motivační akce.

Jedním z těch, kdo se budou snažit nalákat nové zákazníky, je i Euronics. Ten bude nabízet k zakoupenému notebooku "Šekovou knížku" na slevu z nákupu počítačového příslušenství. Od prodejní akce si slibují hodně. "I přes aktuální pokles trhu IT očekáváme na začátku školního roku podobná čísla jako minulý rok,“ uvádí Bohuslav Komín, tiskový mluvčí Euronics. Méně optimisticky vidí prodeje v následujícím období Luboš Drhovský z GfK Czech: "Srpen bývá u notebooků o něco silnější než předešlé měsíce, nejedná se však o zásadní vývoj. Ve srovnání se srpnem bývá nárůst v září cca o 20 % vyšší. Z hlediska meziročního vývoje pokračoval letos pokles i ve druhém čtvrtletí a osobně si myslím, že zatím nelze moc předpokládat změnu trendu v 3.Q.“

Druhou nadějí pro prodejce elektra jsou Vánoce. Ty jsou pro prodej IT standardně nejsilnějším obdobím v roce. Do vánočních prodejů se mohou promítnout i potřeby mladých studentů.

Dle průzkumu MML nejčastěji studenti ve věku 14-25 let využívají své přenosné počítače k prohlížení internetu, k elektronické komunikaci, psaní textů a na čtvrté pozici respondenti uvedli výuku. Studenti, kteří v blízké době plánují pořízení nového notebooku, jsou ochotni investovat nejčastěji částku do 20 tisíc korun. "Nejvíce se prodávají notebooky v cenové kategorii 10-12 tisíc a ze značek pak Acer, HP, Lenovo nebo Toshiba,“ potvrzuje Komín. Ve srovnání s celým trhem se nejčastěji kupované značky částečně liší. Nejčastěji uváděli vlastníci notebooků značku Acer, shodně jako Euronics, dále pak Asus, Lenovo a Dell.

Zajímavý vývoj nabral prodej tabletů. Bohuslav Komín připouští tendenci pokračujícího propadu notebooků, ne však tak zásadní. V komoditě přenosných zařízení se z jeho pohledu začínají zákazníci stále více orientovat na tablety, jejichž prodej částečně kompenzuje propad v prodeji notebooků.

Zdroj: GfK TEMAX® Czech Republic, GfK Retail and Technology; MML (období 1.10. 2011-31.3.2012)

MC CONSULTANT s.r.o.


Další články z rubriky

HEIDI JANKŮ: VÁNOCE BEZ MANŽELA PROCESTUJI

HEIDI JANKŮ: VÁNOCE BEZ MANŽELA PROCESTUJI

CO MĚLA JITKA BOHO LETOS TŘIKRÁT A RADKA KOCUROVÁ JEN JEDNOU?

CO MĚLA JITKA BOHO LETOS TŘIKRÁT A RADKA KOCUROVÁ JEN JEDNOU?

ANI MARKÉTA HRUBEŠOVÁ NEODOLALA ČOKOLÁDĚ, DCERU VÍCE ZAUJAL TEDDY

ANI MARKÉTA HRUBEŠOVÁ NEODOLALA ČOKOLÁDĚ, DCERU VÍCE ZAUJAL TEDDY

ANDĚLSKÉ SETKÁNÍ S JITKOU KUDLÁČKOVOU V KOSTELE NAROZENÍ PANNY MARIE V MICHLI

ANDĚLSKÉ SETKÁNÍ S JITKOU KUDLÁČKOVOU V KOSTELE NAROZENÍ PANNY MARIE V MICHLI

NENÍ OSLAVA JAKO OSLAVA, TATO BYLA SPOJENA PŘEDEVŠÍM S KRÁSOU

NENÍ OSLAVA JAKO OSLAVA, TATO BYLA SPOJENA PŘEDEVŠÍM S KRÁSOU